W światowym
malarstwie około 1890 roku cichły już spory wokół impresjonizmu, powstawały
nowe ruchy negujące ten kierunek (podobnie jak i naturalizm, eklektyzm,
dominujący w dziewiętnastym wieku historyzm oraz wszelkie przejawy sztuki
akademickiej). Odchodzono od prezentacji scen z życia, realnych pejzaży na
rzecz fantastyki, poetyckich wizji, legend (nieprzeciętnym reprezentantem tego
nurtu był Max Klinger), tajemniczości, złożonych symboli. Inny charakter miało
malarstwo Edwarda Muncha - niesłychanie ekspresyjne, zafascynowane brzydotą,
makabrą, stanami i zjawiskami patologicznymi, łączące w sobie elementy zarówno
secesji, jak i symbolizmu oraz rodzącego się ekspresjonizmu.
Ogólnie
rzecz ujmując, w okresie modernizmu do sztuk plastycznych szeroką falą wróciło
wizjonerstwo, fantastyka, marzenia, co musiało oznaczać i sprzeciw wobec sztuki
akademickiej. Stylem tej nowej sztuki stała się secesja, kierunek z lat
1890-1910 (apogeum jego popularności przypada na 1900 rok, kiedy to w Paryżu
miała miejsce Wystawa Światowa), który był próbą stworzenia jednego stylu we
wszystkich dziedzinach sztuki: od malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby po
rzemiosło artystyczne, wzornictwo, zdobnictwo. Nazywano to „jednością sztuk”,
dążono do zatarcia granic pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami, ich integracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz